vrijdag 12 december 2008

Verleiding en consumptie (2) Oh ja....











Oh ja... ik zou bijna vergeten te vertellen dat ik die eerste week ook nog wat nadrukkelijker gekeken heb naar het consumeren zelf. Ik heb tijdens een koopzondag een hoge positie uitgekozen in de buurt van de mediamarkt en mensen gefotografeerd die met tassen vol aankopen het zebrapad overstaken. Helaas niet allemaal met rood-wit gestreepte tassen, want dat zou het effect nog verder hebben verstevigd. In de loop van zo'n proces komen er trouwens nog veel meer aspecten en vragen bij je op: waar eindigt verleiding en begint consumptie? kan consumptie op zichzelf ook weer een verleiding zijn? Bijvoorbeeld als je de consumptie van iemand anders waarneemt (een paar schitterende sportschoenen of de nieuwste ipod) en dan vervolgens geprikkeld wordt om zelf ook tot een dergelijke aankoop over te gaan. Ook het onderscheid cq overeenkomst tussen verleiding, consumptie en verslaving is interessant om te beschouwen. Of het onderscheid cq overlap tussen verleiding en 'waarschuwen voor' cq 'overtuigen' (bijvoorbeeld anti-rook reclames).... Ook hier wat fotografische schetsen, inclusief de 'car seduction' (allernieuwste Jaguar, gefotografeerd door de grafiti besoten ruit van een telefooncel in Antwerpen, waardoor de magic van de aantrekkingskracht alleen maar groter wordt) en een viertal shots gemaakt in een grote speelgoedketen, alle vier gedomineerd door producten in een kleur die kinderen letterlijk en figuurlijk een rose waas voor de ogen verschaft.























Geen opmerkingen: