donderdag 19 maart 2009

Vormstudies (4) - wat leer je daar nou eigenlijk?

Psychologisch gezien leer je wellicht het meest als je (even) flink in verwarring wordt gebracht. De grond onder je voeten staat dan even te beven en je kunt een tijdje niets van wat je altijd had gedacht te kunnen. Waarom niet? Omdat er nieuwe inzichten en ideeën zijn, die je nog geen precieze plaats kunt geven, maar die wel staan te ‘wringen’ om ergens in je hersenpan een belangrijke rol te gaan spelen. Het probleem is echter: je weet nog niet welke rol. Ansel Adams heeft eens gezegd: ‘er zijn geen regels voor goede foto’s; er zijn enkel goede foto’s’. De kunst is dus onder de knie te krijgen hoe je zo’n goede foto maakt.... Uitleg over kadrering, standpunt en compositie helpt daar beslist bij. Je weet soms echter alleen nog niet hoe. Neem nou de sessie van afgelopen zaterdag toen compositie op de agenda stond. Compositie is het ordenen, componeren, stileren, vereenvoudigen, organiseren respectievelijk samenstellen van je beeldelementen. Met andere woorden: waar plaats je wat binnen je kader? Het kernwoord is hier ‘vlakverdeling’. De elementen die je tot je beschikking hebt zijn:
- lijnen,
- vlakken
- licht en contrast,
- lijn en richting,
- proportie,
- perspectief en diepte,
- ritme,
- herhaling,
- tonaliteit en kleur,
- focale scherptediepte, etc.
Tot zover de theorie maar nu de praktijk en de toepassing. Een belangrijke persoonlijke ‘eye opener’ van afgelopen zaterdag was dat je via compositie in feite de kijker met zijn of haar ogen laat ‘instappen’ in je beeld, waarna je er vervolgens voor zorgt dat diezelfde ogen op een natuurlijke manier verder stappen. Op deze wijze worden alle belangrijke beeldelementen van je vertelling ‘gescand’ en wordt je boodschap op een natuurlijke, attractieve en vooral verrassende en creatieve manier overgebracht. Vooral dat instap- en overstapverhaal is voor mij ‘food for thought’ en ‘food for inspiration’.
Over inspiratie gesproken: hierbij twee foto's van Jan Adriaans, respectievelijk William Eggleston. Tevens een van mijn beter geslaagde composities van afgelopen zaterdag.






Geen opmerkingen: