dinsdag 5 mei 2009

Docu Dagboek (2) - over 'narratologie'. . . .gesproken

We zijn nu een dikke week bezig met onze nieuwe "Docu Dagboek-opdracht" en de eerste twintig foto's hebben we afgelopen zaterdag aan elkaar gepresenteerd. Ik moet zeggen: het valt nog niet mee een serie foto's te maken die een dagboek vormen en tegelijkertijd aan de wetten voldoen van de zgn. narratologie. Het begrip 'narratologie' is dit kwartaal ineens helemaal in het centrum van onze aandacht gekomen. Niet zo gek eigenlijk ook, want als je bewust wil bezig zijn met documentaire film of documentaire fotografie, dan is het kunnen creeren van een verhaal (vooraf of achteraf) een cruciaal issue. Maar aan welke wetten voldoet nu eigenlijk een goed verhaal? Afgelopen week keken we samen naar de 8 minuten durende eindexamenfilm van George Lucas, bekend van onder meer Star Wars en American Grafitti en co-auteur cq producer van onder meer Indiana Jones and the Temple of Doom. Mooi om een eindexamenfilm van zo'n bekende regisseur te zien, in zwart wit nog wel en met de titel 'Freiheit'. Al analyserende vonden we uit dat een (film)verhaal de volgende ingredienten nodig heeft:
- een plek (setting)
- de introductie van een karakter
- een handeling
- een probleem of op zijn minst een 'challenge' of ambitie van de hoofdpersoon
- iets of iemand die het oplossen van dit probleem of deze ambitie dwarsboomt
- een climax, oftewel closure - het moment waarop blijkt of de hoofdpersoon (protagonist) wel of niet zijn doel bereikt ten op zichte van de tegenspeler (antagonist).
- een einde (happy end, negatief einde of open eind)
Patricia Pisters heeft een boek geschreven over de films van Hitchcock, getiteld "Lessen van Hitchock". Zij definieert een 'narrative' als 'een serie van gebeurtenissen die met elkaar verbonden zijn door middel van een oorzaak-gevolg-relatie, meestal in gang gezet door personages'.
Elk verhaal begint met een evenwichtssituatie, gaat dan over in een gedeelte waarin dit evenwicht verstoord wordt en eindigt dan in een gedeelte waarin het evenwicht zich herstelt (waarbij dit herstelde evenwicht meestal een volledig nieuw evenwicht is).
Overigens is een verhaal iets anders dan een 'plot'. Uit het verhaal wordt de plot gebouwd: je krijgt een serie puzzelstukjes aangereikt waarmee je zelf de overige puzzelstukjes moet gaan invullen. Het plot bevat dus eigenlijk alleen de dramatische 'knooppunten'...
Ok.... tot zover de theorie... nu aan de slag met het eigen beeldverhaal....

Geen opmerkingen: