donderdag 6 mei 2010

Tussen objectivisme en subjectivisme (4)

'Just hang around and observe': dat is een definitie van antropologie die ik een paar jaar geleden tegenkwam. En tevens het motto waarmee ik deze werk werkte. Na de suggestieve associaties van vorige week heb ik me deze week op een nieuw onderwerp gericht: het leven dat zich afspeelt op een groot station, waar reizigers aankomen en vertrekken, waar ze lang moeten moeten wachten dan wel zich juist moeten haasten, waar ook altijd mensen rondhangen die niets met reizen te maken hebben en waar tegenwoordig in toenemende mate ook een soort dreiging voelbaar is, al was het alleen maar vanwege de grote hoeveelheid beveiligingscamera’s en beveiligingsagenten, die juist de dreiging proberen te reduceren. Ik heb met een hele kleine digitale point-and-shoot camera een hele serie breedbeeld opnamen gemaakt, waarbij ik mensen van boven gefotografeerd heb. De opgenomen beelden heb ik vervolgens geanalyseerd op zoek naar kenmerkende illustraties en associaties van de bovengenoemde aspecten. Om het realisme te versterken heb ik de opnames flink uitvergroot, zodat ook de digitale artefacten en kleurruis extra geaccentueerd worden en het big brother versterkt wordt.










Geen opmerkingen: