vrijdag 14 mei 2010

Tussen objectivisme en subjectivisme (5)

Deze week de eerste poging om een associatieve reeks te maken vanuit alle foto's die ik tot nu toe toe gemaakt heb in dit project, een reeks die dan uiteindelijk moet leiden tot de opzet van een boek waarvan de concept-presentatie is gepland voor over twee weken. Het valt niet mee, moet ik zeggen, en na de eerste pogingen, met alle gemaakte foto's op tafel, ben ik nog eens gaan nadenken wat voor typen beeld-associaties je eigenlijk kunt bedenken.
Ik kwam tot de volgende drie categorieen:
1. beelden kunnen elkaar tegenspreken: dit leidt tot verwarring en ontwrichting en twijfel bij de kijker (een soort provocatieve strategie);
2. beelden kunnen elkaar versterken: dit leidt tot een soort strijdkreet
waardoor de kijker het gevoel heeft dat hij/zij overtuigd moet worden/wordt (een soort activistische strategie);
3. beelden kunnen elkaar aanvullen/complementeren: dit leidt tot een zekere rust en balans bij de kijker: hij/zij snapt het verhaal en daarmee is het verhaal ook meteen 'uit' ('je-neemt-de-kijker-bij-de-hand-strategie').
Helpt deze categorisering? In zekere zin wel: ik weet in ider geval dat ik niet voor de derde strategie wil gaan (te saai) en slechts heel af en toe voor de tweede (te 'apostolisch'). De eerste associatie-strategie is de meest interessante: je zet de kijker in eerste instantie op het verkeerde been en dat leidt tot nieuwsgierigheid en nadenken; de uitdaging is, denk ik, om dit zodanig te doen dat je je kijker niet verliest maar dat hij/zij juist gretiger wordt om het verhaal te gaan doorgronden. Dit lijkt allemaal heel logisch. Nu de toepassing nog..:-)

1 opmerking:

Allesdehelft zei

Ben onder de indruk van de benadering van dit moeilijke project! jon