dinsdag 3 maart 2009

Fotografen portret (2)
















In de tweede week van het project 'Serieel beeld' heb ik samen met Shiva het draaiboek afgewerkt dat we eerder hadden opgesteld (plan de campagne; zie week nr 1). Dat betekent dat we ons afgelopen week hebben ge
focuseerd op:
1. De keuze van de fotograaf en het project-technisch voorbereiden van dit project
Intussen heb ik de afspraak met Dick Duyves vastgelegd op 15 maart aanstaande.
Tegelijkertijd ben ik bezig zoveel mogelijk achtergrond informatie te verzamelen over hem. Dick is in afgestudeerd op St Joost. Ik ken zijn werk vanuit de periode dat hij onder meer voor Lost Boys werkte. Ik heb hem voor het eerst persoonlijk ontmoet toen ik vorig jaar in Amsterdam bij het ACF (Amsterdams Centrum voor Fotografie) aan een 8-weekse workshop deelname, getiteld "De rafelranden van de stad", over waar de stad ophoudt en iets anders begint. Dit transitie-gebied rondom een stad is meestal een zeer fascinerend tableau van prachtige objecten, die op het eerste gezicht op rotzooi lijken maar die je kunt optillen tot een niveau dat ver uitstijgt boven hun normale betekenis (zie ook: http://www.duyves.com/).
Onlangs verscheen een portfolio van hem in het Oostenrijkse foto magazine 'Eikon', getiteld 'casting mystery in reason's backyard'
2. Het inhoudelijk voorbereiden van het interview
We hebben een groslijst van vragen opgesteld die we dagelijks, als we nieuwe ingevingen krijgen, updaten, en waar we heel flexibel mee om willen gaan. We willen deze lijst eigenlijk gebruiken als een soort van checklist.
3. Het technisch voorbereiden van het filmen en monteren in Premiere.
Met de opnames uit de opstelling die vorige week gecreeerd hadden, zijn we aan de slag gegaan, gewoon om te experimenteren. Ik heb een gefilmd portretje gemaakt van Shiva op basis van het interview dat we hebben gemaakt vorige week. Vervolgens hebben we een college Premiere gehad van David, waarvoor we hem letterlijk eeuwig dankbaar zijn... Met een onuitputtelijk geduld bleef hij onze (in onze ogen intelligente, maar in zijn eigen ogen ongetwijfeld stupide) vragen beantwoorden....

Geen opmerkingen: