zaterdag 28 maart 2009

Vormstudies (5) - Compositie en beeldvertelling

Precies een week geleden hadden we de tweede en laatste sessie rond compositie. Deze was gericht op het maken van een kleine beeldvertelling gebaseerd op een abstract begrip. Alle elementen van compositie, plus de overige beelelementen moest je in ogenschouw nemen.
Ik weet niet waarom, maar toen ik de academie uitliep om te gaan filmen, had ik het woord ‘balans’ in mijn hoofd. Aangekomen bij een grote vijver, iets verderop tussen de appartementen, kreeg ik de ingeving shots te gaan maken van het rustig kabbelende water en van alle ‘rotzooi’ die mensen daar in het water hadden achtergelaten. Toen ik aan werken was, kwam het begrip ‘rust in vrede’ bij me boven. Het resultaat in de vorm van een aantal film stills zie je in onderstaande collage.

En nu de 'eye opener': wat door mij heen flitste was dat we ons in deze vormstudies steeds hebben gericht op één of een beperkt aantal beeld-variabelen. In de praktische werkelijkheid echter, dien je niet één maar àlle beeldgrammatica-elementen in ogenschouw te nemen en vervolgens pijlsnel en intuïtief een beslissing te nemen over hoe het beeld eruit moet gaan zien. Hierbij staat voorop datgene wat je inhoudelijk met je beeld wilt communiceren. Deze eye opener is tevens de ‘challenge’ voor de komende periode: probeer intuïtief en snel een synthese te creëren tussen inhoud en (alle elementen van de) vorm! Als je daarin slaagt, 'ben je er'!

Geen opmerkingen: